Může přístup k internetu ovlivnit cenu nemovitosti?
Když my realiťáci prodáváme nemovitost, tak obvykle mluvíme o lokalitě (lokalitě, lokalitě…), o přednostech domu, kráse okolí a spoustě dalších věcí. Ale až teprve nedávno jsem si uvědomila, jak moc je u nemovitostí důležitý přístup ke kvalitnímu internetu.
Prodávala jsem krásný, romantický, venkovský dům v krásné, klidné, romantické vesnici. Vesnici, která navíc není nějakým Zapadákovem, je docela strategicky položená v blízkosti dvou větších měst. Zdálo by se tedy, že prodej bude „značka Ideál“.
Kombinace charismatického domu spolu s dobrou polohou vesnice přilákala doslova záplavu zájemců. Velká část z nich byla z kategorie mladých vzdělaných lidí, kteří chtěli začít žít na venkově klidnějším životem, protože jim jejich styl práce umožňoval pracovat z domova. Za jednoho předpokladu – že v obci bude kvalitní přístup k internetu. Internet tam sice byl, ale dobrý maximálně pro stahování domácího videa, ne pro práci lidí, kteří ho potřebují v plné kvalitě sedm dní v týdnu.
Dům se nakonec prodal, koupili si ho lidé, kteří ke spokojenému životu nepotřebovali plnohodnotný internet 24/7. Ale při této příležitosti jsem si uvědomila, jak v našem státě pořád řešíme vylidňování vesnic a nezájem mladých lidí žít na vsi. A přitom by stačilo tak málo – zavést internet do každé dědiny a mladí by si tam už cestu i práci našli sami.
Na příkladu „mého“ venkovského domku bylo vidět, že když je vesnice aspoň trochu zajímavá, tak se najde dost mladých a vzdělaných lidí, kteří tam budou chtít žít. Ceny nemovitostí na venkově to může ovlivnit zcela zásadně.